تکنیک تراشه‌ی آزمایشگاهی می‌تواند جایگزینی سلولهای بتا را بهبود بخشد

13 فوریه 2017- وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان(BMBF) به تازگی اعلام کرد که  1.5میلیون یورو برای یک پروژه‌ی سه ساله به نام PancChip اختصاص داده است. در این پروژه از یک تکنیک تحقیقاتی جدید برای دیابت با تمرکز بر درک چگونگی تبدیل سلولهای بنیادی به سلولهای بتای ترشح کننده‌ی انسولین واقعی استفاده می‌شود.

 در حال حاضر، دانشمندان قادر به رشد سلولهای بتای جایگزین هستند اما سلولهای بتای رشد یافته در آزمایشگاه لزوماً به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین تبدیل نمی‌شوند. این سلولها می‌توانند به دو نوع مختلف از سلولها تمایز یابند: سلولهای غدد درون ریز که انسولین را به خون ترشح می‌کنند و سلولهای برون ریز که سایر مواد ترشحی نظیر آنزیم‌های گوارشی را در بخشی از روده‌ی باریک آزاد می‌کنند.

البته هر چه تعداد بیشتری از سلولهای بنیادی به سلولهای درون ریز تبدیل شوند، بازگرداندن عملکرد سلولهای بتا و بی نیاز شدن از تزریق انسولین محتمل تر است.

  PancChipابزاری است که محققان برای شناسایی عوامل تعیین کننده‌ی سرنوشت این سلولها طراحی کرده‌اند، بطوری که آنها می توانند با استفاده از این اطلاعات، سلولها را تحت بهترین شرایط ممکن کشت دهند.

سلولها بر روی یک تراشه ی آزمایشگاهی رشد خواهند کرد، اندازه‌ی این تراشه به کوچکی نوک انگشت شست است. سلولها بر روی این تراشه بر روی مایعات کشت قرار خواهند گرفت، هر تراشه‌ی مجزا نماینده‌ی یک مدل کشت متفاوت است.

 مدل تراشه‌ی کشت سلولی بسیار پیشرفته‌تر از ظرف آزمایشگاهی استاندارد برای کشت سلولها است زیرا محققان با استفاده از این تراشه‌ها قادر به اجرای پروتکلی بنام mLSI یا تکنولوژی یکپارچه‌سازی در مقیاس بزرگ میکروفلوئیدی، هستند.

mLSI ترکیبی از: خصوصیات سلولها با بررسی پروتئین های درون و اطراف آنها، تصویربرداری از سلولهای زنده و همچنین ردیابی نحوه‌ی توسعه و تکامل آنها در طول زمان است.

 ایده‌ی استفاده از یک تراشه به عنوان یک پلت فرم تحقیقاتی و سپس بروی یک مدل 3 بعدی از همکاری سه موسسه‌ی هلمهولتز مونیخ، دانشگاه فرایبورگ و مرکز پزشکی دانشگاه Ulm منشاء گرفت. محققان مرکز هلمهولتز مونیخ از این تکنولوژی برای درمانهای مبتنی بر مدلهای سلولهای بنیادی در دیابت استفاده کردند و دانشمندان دانشگاه Ulm از این تکنولوژی برای درمان التهاب مزمن پانکراس (پانکراتیت) استفاده نمودند.

استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان دیابت با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و با تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای مانند PancChip به اهداف واقعی خود نزدیک تر می‌شود. اما تلاش برای تبدیل این تکنولوژی به واقعیت نیاز به سالهای دیگری از تحقیق در این زمینه دارد، زیرا نتایج اولیه‌ی بدست آمده از تکنولوژی تراشه‌ی آزمایشگاهی بدون تحقیقات بعدی برای انسان قابل استفاده نخواهد بود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/lab-chip-technique-could-improve-beta-cell-replacement-92455956.html